Sunday, January 16, 2011

Cita-Cita

Dad : Son! I want you to be a doctor!


Mom : Son, why don't you be a teacher. :)


FENOMENA CITA-CITA..

+Ambition! Dengan erti kata yang lain kita sebut sebagai cita-cita. Cita-cita itu merupakan impian kita wawasan kita. Apa yang kita ingin jadi pada masa hadapan. Apa yang ingin kita lakukan pada masa hadapan. Apa yang kita impikan!!
+Bila kita berkata kata mengenai cita-cita. Ada yang cita cita ibu bapa terhadap kita(anak-anak) dan ada juga cita-cita yang lahir dari anak itu sendiri dan dipersetujui oleh ibu bapa mereka.
+Terdapat beberapa situasi dimana ibu bapa beria menanyakan soalan bertubi tubi kepada pihak berkenaan namun apabila ditanya kepada anaknya sendiri tahukan jurusan ini mengenai apa. Adik minta atau tidak? Adik tahu risikonya? dan jawapannya adalah tidak. Inilah fenomena yang ada berlaku dalam kalangan kita sendiri.

SO!! kepada anak muda macam aku ni sendiri yang merupakan lepasan SPM shout out loud apa yang kita nak! katakan kepada ibu bapa kita apa yang kita mahu. Kita kaji Kita pasti Kita yakin itu yang Kita ingini Kita yakin kan mereka!! Itu cita-cita kita hak kita. Fikir mengapa jurusan ini, kenapa jurusan ini, apa bezanya dengan jurusan yang lain?? minatkah kita duduk di makmal mengkaji sesuatu? minatkah kita menerbangkan 'boieng 747'? minatkah kita mereka bentuk sesuatu? Apa minat kita??!! Itu hak kita!! 

Sokongan dari ibu bapa itu sangatlah penting teramat penting.

huh. penat aku merepek. yang pasti me myself am a future pilot. :) 

tq mom and dad. love you guys very much !!



No comments:

Post a Comment